Pokrenuti tužbu ili ne zbog naplate obrate kredita?!
On 20 октобра, 2020 by Ljiljana PancelI Kikinđani su zainteresovani za podnošenje tužbi protiv banaka zbog naplaćenih troškova obrade kredita. U kikindskom Udruženju potrošača savetuju građane da budu oprezni prilikom upuštanja u sporove i da će rado posavetovati sve koji imaju dilemu.
Više od 30.000 sporova pokrenuto je protiv banaka na nivou zemlje a zbog naplaćenih troškova obrade kredita, navode u kikindskom Udruženju za zaštitu potrošača. Ipak, u ovom udruženju savetuju sugrađanima da budu izuzetno oprezni šta potpisuju.
– U poslednje vreme nam se javio veliki broj potrošača povodom nekih reklama koje su išle putem lokalnih medija vezano za tužbe banaka zbog naplate obrade kredita, oni su se predstavili kao udruženje potrošača. Naše udruženje sa tom akcijom nema nikakvog dodira, jasan je Darko Cvijan iz kikindskog Udruženja potrošača.
Odgovor na pitanje da li banke smeju da naplaćuju “trošak obrade kredita”, zavisi od toga koju stranu pitate. Dok advokati koji zastupaju građane tvrde da su bankari nezakonito postupali, iz bankarskog sektora uveravaju u suprotno. Takva je situacijia i u sudovima, deo tužbi je rešen u korist banaka a deo u korist građana.
A šta je sporno!?
Sporno je što su banke naknadu za obradu kredita naplaćivale procentualno, što znači da su pojedini klijenti platili stotinu, a neki i više stotina evra u zavisnosti od visine kredita.
– Po našim informacijama postoji mogućnost da država donese Lex specialis i da će se naknada klijentima isplatiti bez tužbi. Pozivamo potrošače da budu oprezni. Još se pitamo šta ako država donese Lex specialis, građani su angažovali advokatske kuće, ko će onda da snosi troškove advokata. Savetujem potrošače da dobro pročitaju sve obaveze koje potpisuju, kaže Cvijan.
A šta je uopšte trošak za obradu kredita?
Trebalo bi da je to naknada banke za potrošnju struje, rada, tonera, papira na kopiranje I drugo. I tu je nejasno kako se više ovih resursa troši samo zato što je iznos kredita veći. U UPOK-u ipak savetuju građane da pre svega dobro obrate pažnju na to ko nudi zastupanje, odnosno kakav je kredibilitet tih institucija.
Opšte udruženje potrošača Kikinde koje je kod Ministarstva trgovine i telekomunikacija ponovo ušlo u projekat regionalnog savetovališta, pregovora sa lokalnom advokatskom kacelarijom da započne rad na ovakvim predmetima Kikinđana ali da u slučaju donošenje Lex specijalis-a preuzme na sebe rizik I nastale troškove.