Da li ste znali da je IDA iz Kikinde prodavala automobil koji je dobio ime po našem gradu?
On 12 августа, 2023 by Aleksandar ZigicU pitanju je bio Opel SenatorA2 sa šestocilindričnim motorom od 2.500 kubika koji je predstavljao zamenu za Opel Commodore i prodavao se na jugoslovenskom tržištu pod nazivom IDA Opel Kikinda 2,5 E.
U skladu sa zvaničnim izveštajem, tokom petnaestogodišnjeg perioda partnerstva između srpskih i nemačkih kompanija u okviru Industrije delova automobila (IDA) sa sedištem u Kikindi, proizvedeno je približno 39.000 vozila marke Opel. Prva faza saradnje započela je 1969. godine kada je domaća firma AD Livnica počela isporučivati odlivke za nemačkog giganta. Nakon osam godina, ta saradnja je rezultirala zvaničnim osnivanjem IDA kompanije, gde je Livnica držala većinski udeo od 51%, dok je preostalih 49% pripadalo General Motorsu.
Fabriku su napuštali brojni modeli Opel vozila sve do ratnih godina, iz raznih serija kao što su Omega, Senator, Ascona, Astra, Kadett, Rekord, Corsa i Vectra. Model Senator se prodavao od 1983. godine pa nadalje pod nazivom Opel Kikinda, dok su ostali modeli bili jasno identifikovani oznakom IDA.
No, postavlja se pitanje da li su navedena vozila zaista bila nemačkog porekla ili su imala domaći karakter? Prema nekim pričama, Opel automobili su uglavnom bili sastavljani u Nemačkoj, dok su se kod nas dodavali samo sitni detalji. Nije bilo retkost da su automobili stizali već potpuno montirani, ali su naši “stručnjaci” često uklanjali posebnu opremu i prodavali vozila kao osnovne modele a dodatna oprema bi se često prodavala drugim kupcima po premijum cenama. Dakle, kad sledeći put primetite stariji model kao što je Kadett ili Rekord sa IDA oznakom, znajte da je, bar formalno gledano, taj automobil potekao iz Kikinde.
Foto:Autorepublika