Da li ste znali da je zgrada ,,Mikinice” dobila ime po Miki Katarivasu?

Da li ste znali da Kikinda krije priče iza izgubljenih imena svojih omiljenih okupljališta? Mesta kao što su ,,Bućkalo”, ,,Avala”, ,,Radnički bioskop”, ,,Čarobno drvo”, šetnje kikindskim korzoom, ,,Mikinica” i mnogi drugi, ne samo da su obeležili društveni život Kikinde u prošlim decenijama, već i danas ostaju snažno urezani u sećanju svih stanovnika. I ne samo to – ove lokacije i dalje služe kao orijentiri i mostovi ka nostalgiji, povezujući sadašnjost sa prošlim vremenima koja mnogi i dalje sa radošću pamte. Poseban šarm ovom fenomenu daje činjenica da mnogi Kikinđani čuvaju predmete vezane za ova mesta – bilo da je reč o staroj ulaznici za Radnički bioskop ili fotografiji snimljenoj ispred ,,Avale”. Ovi predmeti, kao dragoceni fragmenti prošlosti, nose sa sobom priče, bude emocije i čuvaju uspomene. Jedna od svakako najdražih priča vodi nas u ,,Mikinicu”, mesto gde su se generacije mladih okupljale na raskrsnici Mokrinske i ulice Vojvode Putnika, na prostoru nekadašnje Zanatlijske zadruge. Tu je, pod budnim okom Mike Katarivasa i njegove supruge Tereze, plesala kikindska mladost, mahom sredjoškolci, učenici trgovačkih škola.

Mika, Jevrejin koji je u Kikindi pronašao utočište nakon ratnih strahota, i njegova žena Tereza, prva žena motociklistkinja u gradu, bili su više od plesnih instruktora; bili su simboli hrabrosti, ljubavi i strasti prema životu, pa je tako zgrada na uglu dobila ime – ,,Mikinica” koje i danas sa ponosom nosi. Katarina Gera i Ana Zubanov često su pričale o svojoj tetki kao o neustrašivoj dami koja je i jahala konja i vozila motor, nikada ne zaboravljajući na svoju kacigu. Mnogo je volela životnje, pa je tako uz velikog belog psa posedovala i konja. Tereza i Mika nisu samo podučavali tango, foks, fokstrot, rumbu i polku, već su mladima prenosili i vrednosti kao što su poštovanje, upornost i ljubav prema plesu. Engleski valcer možda je bio najteži, ali uz njihovu pomoć, svaki korak postajao je lakši. Ples bi uglavnom započinjao pljeskom dlanom o dlan, dok bi devojke sedele sa jedne, a mladići sa druge strane. Neprihvatljivo je bilo lenčariti u bilo kom momentu, a nevešti su vrlo brzo dolazili do izražaja i potom bili upareni sa plesačicama sigurnijeg koraka, držanja ali i stava. Uprkos Mikinoj tragičnoj sudbini, koji je bio žrtva holokausta, Tereza je nastavila s časovima plesa sve do svoje smrti 1973. godine, ostavljajući iza sebe neizbrisiv trag u Kikindi. Priča o Terezi, koja je na venčanju svoje sestre sa 80 godina izvela twist s neverovatnom energijom i gracioznošću, samo je jedan od mnogih dokaza da su duh i strast Kikinđana, utkani u temelje ovog grada, neuništivi.

Foto: Vladislav Vujin