Svetski dan zaštite prava potrošača: Najviše reklamacija garderobe i mobilnih telefona
On 15 марта, 2018 by Televizija KikindaŠirom sveta 15. mart označen je kao Dan zaštite prava potrošača. Tim povodom načelnik Odeljenja tržišne inspekcije u Kikindi Milosav Bulatović istakao je da je posla za inspektore u toku prethodne godine bilo mnogo. Formirano je 756 predmeta na osnovu više od 1000 kontrola.
-U tim kontrolama inspektori su pravosudnim organima podneli 52 zahteva za pokretanje prektšajnog postupka, oduzeli robe u vrednosti od 127.000 dinara i stavili van prometa robu zbog kršenja propisa koje su u nadležnosti Tržišne inspekcije od 4.300.000 dinara.
Odeljenje tržišne inspekcije tokom protekle godine izvršilo je 29 kontrola po prijavama građana, od kojih su u 16 slučajeva pronađene nepravilnosti. Potrošači sa teritorije Severnobanatskog upravnog okruga najviše se žale na neizdavanje računa, neistaknute cene i da prodavnica neće da primi reklamaciju ili nije odgovorila u zakonskom roku. Na nivou države građani se najviše žale usluge mobilne telefonije, kablovske televizije, interneta i računa za električnu energiju. Takođe, kvalitet tek kupljene odeće i obuće neretko se dovodi u pitanje.
-Kod nas se ljudi u većini žale na odevne predmete i kvalitete mobilnih telefona. Na pomenute usluge nismo imali pritužbe.
U Kikindi se, pak, pojavio interesantan slučaj koji se odnosi na obmanjivanja kupaca.
-Pravno lice koje posluje na našoj teritoriji je pismenom odlukom obećalo potrošačima da će u roku od tri dana ko kupi bezalkoholna pića i pivo da dobiju vaučer sa 20 odsto popusta za kupovinu iste robe posle pet-šest dana. Naznačeno je da vaučeri ne važe na već sniženu robu. Kada su kupci došli da iskoriste popust, sva bezalkoholna pića i piva bila su snižena, pa su vaučer i pravo koje su im sami trgovci dali bili beskorisni. Mi smo dokazali da je u pitanju obmanjivanje i nadležnom sudu za prekršaj podneli prijavu.
Svaki potrošač u obavezi je da čuva račune, jer su oni jedina garancija pomoću koje može da se ostvari pravo na reklamaciju.
-Na računu stoje poslovni podaci, datum i vrsta robe koja je prodata. To je relevantan dokaz kupovine kod određenog trgovca. Ako tog nema, Tržišna inspekcija ne može da preduzme nikakve mere. Zato i Vlada Republike Srbije i Ministarstvo finansija traže da se uzme račun. Uz njega potrošač ostvaruje svoja prava i plaćaju se obaveze prema državi.
Plan Tržišne inspekcije za tekuću godinu je da, pored redovnih aktivnosti, stavi akcenat na kontrolu zloupotrebe izraza „garancija“ prilikom prodaje robe.