Udruženim snagama do uređenih poljskih puteva
On 28 марта, 2024 by Ljiljana PancelKikindski poljoprivrednici, okupljeni u nedavno osnovano udruženje “Severni Banat” jučerašnji dan posvetili su uređenju atarskih puteva. Angažovana je bila i poljoprivredna mehanizacija u Bašaidu, dok su pojedina sela taj posao već obavila, a u nekim će se atarski putevi ravnati narednih dana.
Ovo je prva organizovana akcija koju si inicirali sami ratari.
Na inicijativu novoformiranog Udruženja poljoprivrednika „Severni Banat” u svim katastarskim opštinama grada, poljoprivrednici su svojim mašinama uredii deo atarskih puteva kako bi ih doveli u funkcionalno stanje i olakšali pristup svojim njivama. Tu inicijativu odmah je prepoznao Grad Kikinda i pružio svoju podršku.
– Ovaj posao je bio važan jer se poljoprivreda promenuila. Nekada su laki traktori prolazili ovuda sada je mnogo glomaznija I teža mehanizacija I nastaju ogromne rupe . Sada ćemo nadam se bez havarija uspeti sa stignemo do žodređene njive. Gde je lošija zemlja I putevi su lošiji, sve zavisi od tipa zemljišta. Nadam se da ćemo dosta toga danas uraditi a evo već se vidi boljitak. U ataru je ostao I dalje problem nedovoljno otresišta ali veći problem su vozila Naftne industrije Srbije, oni takođe koriste ove puteve pa ih pozivam da nam se pridruže u sledećim akcijama, ističe Radomir Krnić, predsednik Udruženja poljoprivrednika “Severni Banat”.
U Kikindi je atarske puteve uređivalo 14 ratara raspoređenih u dve kolone. Iđošani su prvi pristupili ovom poslu i obavili ga prošlog vikenda, deo sela će se tim poslom tek baviti, a vredni poljoprivrednici Bašaida izašli su juče sa 20 traktora.
Član gradskog veća zadužen za poljoprivredu Ljuban Sredić prvo je obišao Bašaidce a potom i Kikinđane koji su radili na uređenju nekategorisanih puteva. Istakao je važnost ovog posla najpre za poljoprivrednike, zbog sigurnijeg i bezbednijeg prolaza kroz atar.
– Podržavam ovu incijativu i mislim da je moramo sprovoditi s proleća i jeseni da bi putevi bili u funkciji. Obezbedićemo dizel za svih 10 katastarskih opština. Uskoro će biti raspisani konkursi i apelujem na poljoprivrednike da prate konkurse, imaćemo 18 mera, a za tu namenjeno je preko 15 miliona dinara. Stalni problem jeste uzurpacija puteva u polju. Nisu više toliko krađe već upravo preoravanje puteva. Put od 5,6 metara svedu na jedan metar. Itekako se dobro zna gde su graanice parcela tako da treba voditi računa, kaže Ljuban Sredić, član gradskog veća za poljoprivredu.
Najviše prijava za uzurpaciju atarskih puteva pristiže iz Banatske Topole. Po ovim prijavama se hitno postupa, a u skladu sa važećim pravnim aktiva grada, a dalje se predmeti procesuiraju kroz prekršajnu prijavu.
– Zabranjeno je zaoravati puteve, ulaziti u posed. Urađeno je to u više delova atara. Ovo je regulisano sa dve gradske odluke, jedna je odluka o uređenju nekategorisanih puteva gde je upravljač puteva JP Kikinda, a druga odluka je odluka o zaštiti poljoprivrednih imanja, kaže Miroslava Narančić, sekretarka Sekretarijata za poljoprivredu, ruralni razvoj i zaštitu životne sredine.
Kaznene mere za neodgovorno ponašanje poput preoravanja ili sužavanja poljskih puteva prilikom obrade poljoprivrednog zemljišta kreću se do 150.000 dinara.
Najčešće se za velika oštećenja atarskih puteva prozivaju „repari“, odnosno poljoprivrednici i otkupljivači šećerne repe. Kada je zemlja vlažna, pa teška mehanizacija i transportni kamioni-šleperi od poljskih puteva prave neprolazne zone. Da sa ovim nemaju problema samo poljoprivrednici, videli smo više puta jesenas kada se blato danima nalazilo i na samim saobraćajnicama i ugrožavalo bezbednost vozača.
Izdvajanje vremena za uređenje atarskih puteva i neopodnog dizela, svakako je manje ulaganja nego da dođe do oštećenja poljoprivredne mehanizacije. Prema najavama učesnika u ovoj akciji ona će biti održavana i u narednom peridou.