Rupa bez dna nastavlja da guta! RTV propada nezaustavljivo, a rukovodstvo traži još para od države
On 12 маја, 2021 by Televizija KikindaJavna medijska ustanova Radio-televizija Vojvodine godinama se već bori sa finansijskim problemima. Iako je 6. jula 2016. godine, kada je došao na mesto generalnog diretktora ove kuće, Miodrag Koprivica obećao izlazak iz krize i bolje dane za RTV, finansijski izveštaji govore da pokrajinskom javnom servisu ne cvetaju ruže. Naprotiv.
Od kako je Koprivica na mestu prvog čoveka RTV, ovaj medij beleži sve veće rashode, dok su prihodi – sve manji.
Da poslovanje “u minusu” nije neobično za RTV pokazuju i finansijski izveštaji za prethodne godine
Ova medijska kuća je 2019. godinu završila s gubitkom od 88,5 miliona dinara (753.055 evra), čime se ukupan dug popeo na zastrašujućih oko 1,6 milijardi dinara (oko 13.614.565 evra). U Godišnjem izveštaju o radu i poslovanju za 2018. godinu navodi da je RTV završila tu godinu sa gubitkom od 339,5 miliona dinara, što je za preko 200 miliona veći gubitak u odnosu na 2017. To se dogodilo bez obzira na činjenicu što su poslovni prihodi 2018. u odnosu na 2017. godinu bili gotovo isti (umanjeni su za 0,55 odsto).
Ekonomska logika govori da se radi o povećanju rashoda odnosno, narodski rečeno: nesavesnom trošenju novca.
Vrh RTV-a, na čelu sa generalnim diretktorom Miodragom Koprivicom i predsednikom Upravnog odbora Jovom Radićem, bi možda mogao da opravda povećanje rashoda da postoji strategija povećanja kvaliteta programa koji bi vremenom doveo do uspešnog poslovanja. Međutim, očigledno je da to nije slučaj.
Naime, ova medijska kuća beleži sve manju gledanost. Prema podacima u koje je redakcija 24sedam imala uvid, RTV je samo jednom u poslednjih 16 meseci (u februaru ove godine) uspela da postigne udeo od 0,42% šera (SHR) na medijskom nebu Srbije. Ta brojka je već u martu pala na 0,34%, a u aprilu na 0,30%.
Ovakav udeo je skandalozno mali ako se zna da je u RTV zaposlen nerazumno veliki broj ljudi, ali i koliko je novca uložila država Srbija i Vlada u ovu kuću.
Brojke jasno govore: RTV preživljava od zakonom utemeljenih prihoda – davanja iz budžeta (900 miliona dinara) i od naplate tv pretplate. Ove dve stavke čine oko 96 odsto prihoda.
Rukovodstvo RTV se nije pokazalo sposobno ni za privlačenje oglašivača, što govori čenjenica da je od marketinških i drugih usluga, na primer 2019. godine, pokrajinski javni servis prihodovao jedva 77,6 miliona dinara (tek 49 miliona od televizijskih i radijskih oglasa) što čini manje od 3 odsto ukupnih prihoda.
Pored toga, nova zgrada RTV koštala je pravo bogatstvo, ali to nije sprečilo Koprivicu da zahteva još novca iz budžeta kako bi, navodno, opremio ovu medijsku kuću.
Sve su to teme za posebnu analizu kojima će se portal 24sedam u budućnosti baviti, jer javnost u Srbiji mora da zna na šta vodeći ljudi Radio-televizije Vojvodine troše toliki novac kada se to uopšte ne odražava na kvalitet programa, gledanost, kao ni na finansijsku situaciju pokrajinskog javnog servisa.
Krajnje je vreme da se stane na put bahaćenju i bogaćenju nekolicine ljudi
U razgovoru sa nekadašnjim članom Saveta REM (Regulatornog tela za elektornske medije) koji je imao uvid u poslovanje svih televizija u Republici Srbiji saznajemo da je slučaj RTV-a presedan kada su finansije u pitanju.
– To vam je isto kada bi npr. Fox, HBO ili neka domaća televizija npr. Agro tv usled lošeg ophođenja menadžmenta prema kompaniji zatražila od države da joj donira sredstva za nepotrebno zaposlene kadrove ili još gore za poboljšanje kvaliteta programa koji iz godine u godinu, i pored pomoći države, opada – objašnjava on na plastičnom primeru.
Naš sagovornik objašnjava i strukturu prihoda drugih televizija.
– Svaka televizija u Srbiji, bez obzira bila ona servisnog, zabavnog, filmskog ili serijskog karaktera ne može da opstane uz nesavesno ophođenje i loše rukovođenje menadžmenta. RTV ima ulogu javnog servisa u našoj severnoj pokrajini što menadžment te kuće zloupotrebljava na svaki mogući način. Nadam se da će uskoro doći kraj iskorišćavanja prava nacionalnih manjina za informacijama od javnog značaja. Stalno se vade da program proizvode na 11 jezika što svi znamo da nije prava istina. I druge televizije prozivode programe informativnog, zabavnog i umetničkog karaktera, ali uz dobro rukovođenje ostvaruju prihode od marketinga, distribucije, prodaje svojih TV formata i tako opravdavaju svrhu svog postojanja. Niko u državi nije lud da nemo stoji sa strane i gleda bahaćenje i bogaćenje nekolicine ljudi u 2021. godini kada smo konačno primer celom svetu po mnogo drugih stvari – kaže on.